FuG 7 o FuG VII

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FuG 7 o FuG VII

Messaggio: #6547 IK0MOZ
26/04/2014, 18:35

Siccome abbiamo parlato a lungo del Fug10, sapere qualche cosa dagli "esperti" su questo complesso non è male. Per quanto ne so il FUG-7 era lo standard dei caccia tedeschi fino all'avvento del Fug-16 e malgrado la sua estetica un po grezza e sempliciotta doveva essere un discreto apparato. La foto che allego proviene da un Me-109G dell'aeronautica finlandese conservato in un museo di quel paese.
Mario
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roberto burdese
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Re: FuG 7 o FuG VII

Messaggio: #6549 roberto burdese
26/04/2014, 18:55

Se il ME-109 era un "monoposto", il poveretto aveva il suo daffare con tutte quelle "manovelle" !!!!!!!!!!!!!! "BR"
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Re: FuG 7 o FuG VII

Messaggio: #6551 IK0MOZ
26/04/2014, 19:04

No il TX e l'RX venivano settati a terra per la frequenza in uso in quella area operativa, il pilota doveva solo spingere PTT sulla cloche. Il complesso era montato alle spalle del pilota e fungeva anche da corazza......
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iw5cai
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Re: FuG 7 o FuG VII

Messaggio: #6612 iw5cai
29/04/2014, 2:47

Ciao a tutti

Il FuG VII Telefunken, fu utilizzato sui monomotori della Luftwaffe come sistema ricetrasmittente di bordo a partire dal 1939, in sostituzione del precedente FuG VI del quale conserva le stesse frequenze 2500-3750 KHz e la stessa potenza 20 W telegrafia/7W telefonia. Veniva utilizzato per comunicare da aereo ad aereo e con basi a terra. Era installato tipicamente sul caccia Bf109 e sul bombardiere in picchiata Ju-87. Utilizzava un’ antenna fissa a “T” sul 109 ed un’antenna fissa sullo Junker, questo ultimo, per aumentare la portata, dopo il decollo poteva, in alternativa, utilizzare un’ antenna a strascico simile a quella del FuG 10 sui plurimotori.
Il complesso ricevitore-trasmettitore era contenuto in fusoliera in un apposito contenitore imbottito di gomma e sospeso su supporto elastico per preservarlo dalle vibrazioni in decollo ed atterraggio. All’ alimentazione provvedeva un dinamotore che forniva le tensioni necessarie al ricevitore ed al trasmettitore. Un’ indicatore per il controllo della potenza del trasmettitore era inserito sul pannello degli strumenti ed il pulsante di commutazione in trasmissione era fissato alla cloche. Inizialmente la frequenza di lavoro del ricevitore e del trasmettitore era predeterminata a terra e non poteva essere cambiata in volo. Successivamente fu aggiunta la possibilità di commutare in volo due diverse frequenze, sempre prefissate a terra, tramite un telecomando elettrico denominato FB7.
Considerando l’importanza di poter conoscere la posizione effettiva dell’aereo in volo, allo scopo di guidarlo da terra verso un obbiettivo, fu montato, in aggiunta, un dispositivo di generazione di segnali utili alla goniometria da terra. Questo dispositivo funzionava per un tempo determinato ad intervalli regolari utilizzando il trasmettitore che, quindi, in quel momento questo risultava indisponibile per le normali comunicazioni radio sia in telegrafia ( sullo Ju 87) che in fonia. Sempre sul solo Ju87, per mettere in comunicazione i membri dell’eqipaggio, la stazione fu completata con un interfonico di bordo.

Questa stazione non rappresenta certo l’eccellenza , la sofisticazione e la molteplicità applicativa di quelle che seguiranno nel corso della guerra, ma, col suo dispositivo di rilevazione goniometrica, può essere considerata come un’antesignana dello sviluppo tumultuoso delle radioassistenze e della radionavigazione di quegli anni di guerra.

Giorgio iw5cai

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Re: FuG 7 o FuG VII

Messaggio: #6682 I2MZC
01/05/2014, 5:23

La risposta alla domanda è:
FuG VII, cioè le radio della Lufwaffe sono indicate sempre con numeri romani, mentre il FuG 7 è un ricetramettitore portatile (tipo BC 1000) usato dalla polizia tedesca e che a Friedrichshafen veniva venduto per pochi euro.
Carlo
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Re: FuG 7 o FuG VII

Messaggio: #6692 IK0MOZ
02/05/2014, 10:47

OK Carlo Tnx per la spiegazione. Per Giorgio ora ho capito (quasi) che cosa è o a cosa serviva l'FB7, ho uin manualetto ma non leggendo il tedesco non riuscivo a capire. Se necessario lo posso postare sul Blog o inviarlo a richiesta. Ora mando la copertina interna
Mario MOZ
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iw5cai
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Re: FuG 7 o FuG VII

Messaggio: #6695 iw5cai
02/05/2014, 14:47

Ciao Mario, ciao Carlo
Per quanto riguarda il dilemma " FuG 7 o FuG VII" la questione non si pone, vanno bene entrambe o meglio dipende dal periodo. Cerco di spiegarmi meglio con un esempio: se prendiamo il manuale enciclopedico del conosciutissimo FuG 10, alias FuG X, D.(Luft) T. 4005/2 del dicembre del 1941, sulla copertina si legge testualmente:" FI.-Bordfunkgerät FuG X " ma se ci spostiamo di qualche anno e precisamente al settembre del 1944, sul manuale che descrive sinteticamente tutte le apparecchiature della Luftwaffe, codice L.Dv. 703/3d, "Luftnachrichtentruppe- Bau und Einrichtung" destinato a fornire una prima generica informazione, oggi si direbbe, una prima alfabetizzazione, ai futuri addetti ai lavori, non troviamo più traccia dei numeri romani.
Tornando al FuG 7 è da notare come in realtà ne esitessero 3 diverse versioni, FuG7, FuG7a e FuG7c che differivano per alcuni componenti accessori e migliorie, vedi il caso della possibilità di variare la frequenza in volo, l'inserimento del generatore di segnali per la rilevazione radiogoniometrica o, addirittura, per rispondere ad esigenze operative diverse come quelle delle stazioni a terra. Quasi certo che il manuale di Mario sia riferito alla direttiva tecnica per aggiornare le stazioni in volo con il comando a distanza per la doppia frequenza (Zweirasten-Fernsteuerung) e con l'emettitore di segnali gonio ( Peilzeichengeber).
Comunque sia,Carlo si dovra adattare a convivere con i due Fug 7 e tutte le volte che farà una ricerca su internet, troverà sia quello Luftwaffe sia quello postbellico.

Giorgio iw5cai

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Re: FuG 7 o FuG VII

Messaggio: #6701 I2MZC
02/05/2014, 20:10

Ok Giorgio, ma penso che dopo l'8 settembre i tedeschi abbiano cancellato i numeri romani e tutto quello che poteva essere italiano. hi !!! Ci vediamo
Carlo
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Re: FuG 7 o FuG VII

Messaggio: #17292 IK0MOZ
24/12/2015, 10:00

Posto questo interessante test sul Fug 7 fatto negli USA nel 1941. Bello il paragone con lo standard americano. Mi piacerebbe sapere se le stesse prove siano state fatte anche su apparati inglesi che all'epoca non erano sicuramente migliori dfi quelli tedeschi, anzi...

The Messerschmitt Me-109 Radio

Here is an interesting description of the radio equipment now being used in one of the most popular Nazi fighters.

On a murky afternoon last December, a low-flying Messerschmitt 109 was shot down in action over the Thames estuary. Its pilot, mortally wounded by a machine-gun bullet which pierced the left side of the cockpit, managed to bring his ship down intact to a wheels-up landing on the mud flats. Then he died.
This was one of the few Messerschmitt 109s to land on English soil virtually undamaged. Its yellow nose signified that it belonged to one of the better Luftwaffe squadrons. The markings on its tail testified to its bag: one English, two Dutch and two French airplanes shot down.
Salvage crews removed the airplane from the mud flats and turned it over to the British Air Ministry, who removed from it the pilot's papers and most of the instruments. The rest of the airplane — airframe, engine and radio apparatus — was shipped to the United States by Lord Beaverbrook at the request of Mrs Winston Churchill, who is Honorary Sponsor of Bundles for Britain, for use in their drive for funds in this country. The airplane was crated and shipped in convoy to Canada, and arrived in New York late in June. Through the courtesy of Mr Rand Sutherland, of Bundles for Britain, the radio apparatus was removed from the Messerschmitt by our mechanics from Lear Avia's New York office, and the entire radio apparatus was air expressed to Lear Avia's engineering department in Dayton, Ohio, for tests, investigation and critique.
This marked the first instance that an American radio manufacturing concern was afforded an opportunity to examine at first hand German military aircraft radio apparatus. Since a record of the findings should be of some interest to our radio engineers and technicians, the following brief summary and description of this radio apparatus is submitted.

General Observations
The Messerschmitt 109 Fighter type was developed originally in 1933, and its manufacture continues to this day with only slight variations and refinements of the original design. Powered with a 1150 hp Daimler-Benz engine, the Messerschmitt 109 has a top speed of 354 mph at 12,500 feet, cruising speed of 298 mph at sea level, ceiling of 36,000 feet, and a range of 620 miles. Its wing span is 32 ft 6 in, its length is 32 ft. Weighing empty 4,180 lbs, it carries 1,340 lbs of bombs, and is armed with a 23-mm cannon, two .30-calibre machine guns in the fuselage and two .30-calibre machine guns in wings.
The radio apparatus installed in this airplane consisted of a low-power fixed- frequency transmitter, a companion receiver, a dynamotor power unit operating from a 24 VDC power source, together with the necessary cables, junction boxes and controls.
Although the exact date of its manufacture could not be ascertained the radio apparatus, as a type, dates back to around 1933, and although it is definitely known that this type of equipment is still being manufactured, it by no means represents the latest and the best in German military aircraft radio apparatus. Parenthetically, it may be added that information on more advanced types of German radio apparatus is on record in this country but exact data and performance figures are not available for public presentation.
The Messerschmitt 109 radio, despite its comparative obsolescence, is significantly symptomatic of German design and manufacturing practices and of the tactical uses of aircraft radio under actual warfare conditions.
From the design standpoint, it is important to note the high degree of standardization of tubes and component parts of German aircraft radio transmitters and receivers. Thus, the Messerschmitt 109 transmitter design, as well as most subsequent and more modern designs, are made around only two basic tubes: Telefunken REM-904 and RES-1664D. Similarly, the Messerschmitt 109 receiver and most subsequent and more modern designs have been built around only one basic tube, Telefunken RENS-1264.
It is evident that the Germans have "frozen" on this design a good many years ago and have concentrated on making a large number of these units available for installation into the Messerschmitt 109s.
The equipment is built very ruggedly. The chassis of both the transmitter and the receiver are light-weight castings; the material used is Elektron, a special aluminum alloy having a high percentage of magnesium, which does not burn even when subjected to intense heat. The casting and the rest of the equipment is painted a dark gray which is the standard color of the German military apparatus.
The various units are interconnected with cables complete with their coupling plugs. These plugs are waterproof and include a ceramic terminal board for the various connections. The practice in this country is to provide cable connections at the receiver or transmitter proper, thus eliminating the disadvantage of having a length of cable with its coupling plug permanently affixed to the apparatus. Noteworthy is the fact that while shielded rubber-covered cables are used in this country for maximum dependability under humidity and abrasion, Germans employ the inferior fibre-covered cables, probably indicating a shortage in these essential materials.
The workmanship is very good. However, the equipment as a whole will not meet our requirements which we impose on our commercial equipment with respect to performance under various temperature and humidity conditions. The German equipment will not pass our tests for operational characteristics over a temperature range from -40° to +150° F. Furthermore, since the various metallic surfaces of the German equipment were not protected against corrosion, it could not pass our standard humidity test. In this connection, it should be noted that none of the coils are impregnated with a protective coating of wax; our standard humidity tests would certainly render the equipment inoperable, if not wreck it.
The high degree of standardization of German radio apparatus is further evidenced by the use of identical connection plugs and subassemblies, and even minor components, in a great number of various types of German military aircraft radio apparatus. Thus, beginning with the types developed around 1933 when Germany first started actually preparing for war, and down to the latest types developed only last year these same components and subassemblies are constantly recurring.
This is symptomatic of large-scale quantity production of radio equipment, and indicative of interchangeability not only of the various components within the radio apparatus, but also of the radio apparatus itself in the various types of aircraft. It should be noted that this procedure, although effective in overcoming production problems, imposes certain grave penalties on the nation adopting it.
In the case of German equipment in general, and that of the Messerschmitt 109 in particular, the heaviest penalty is imposed by the necessity of adhering to obsolete and obsolescent design practices. In some respects German equipment is at least ten years behind commercial practices in this country, although it is known that better designs are available. These better designs, however, only began to become evident in the latest German aircraft, indicating that a basic new re-standardization is apparently in progress, and that more advanced designs and production methods are about to replace the type of equipment exemplified by the Messerschmitt 109 radio apparatus.
Description of Apparatus
Examination of the radio equipment from the Messerschmitt indicates very definitely that it is intended primarily for communication over very limited ranges. The equipment is comprised of a low-power transmitter sufficient for inter-plane communication, a receiver, and a power supply unit. The receiver is relatively insensitive, and the transmitter output is so limited that it cannot be picked up by the enemy at a distant location. The frequency range of the equipment is from 2500 to 3700 kHz which in itself represents a very narrow band for communication purposes. Both the receiver and the transmitter are tunable in this range of frequencies.

The equipment weighs in the neighborhood of sixty pounds and the approximate dimensions for the various units are as follows:
Unit Dimensions Weight
Receiver 13¼" x 97-7/8" x 6-7/8" high 13 lb
Transmitter 8¼" x 13½" x 7½" high 20 lb
Dynamotor & Filter 9½" x 4¾" x 9" high 13 lb
Junction Box & Cables 4-5/8" x 9¼" x 3-7/8" high 13 lb
Resistance Units 4½" x 5¼" x 2" high 2 lb
As far as the size and weight of the Messerschmitt radio equipment is concerned, it should be mentioned that it is possible to obtain commercial equipment in this country which will give much better performance and yet be considerably lighter and take up much less space. Specifically, Lear Avia manufactures a transmitter and a receiver, complete with a shielded loop for aural-null direction finding, which weighs less than half that of the Messerschmitt equipment and the entire three-way Learadio system takes up less space than either the German receiver or transmitter. The Learadio equipment has much better sensitivity, and the output of the transmitter is about four times as great as that of the German equipment. From this comparison it would appear that we, in this country, have progressed further with the development of lightweight aircraft equipment in commercial fields than the Germans have with their military equipment.
The receiver has a single band, tunable over the frequency range of 2500- 3700 kilocycles. It employs a superheterodyne circuit and contains five shielded Telefunken RENS 1264 tubes used as follows: first RF, detector oscillator, first IF, second detector, and audio output. The filament voltage on these tubes is 4 volts, and the plate lead is brought out at the top of the tube. These tubes are the equivalent of our Nos 24s or 35s; their design is at least ten years old. They have been obsolete for more than five years and are no longer used in this country. The RF detector uses an old type autodyne circuit which is not at all suitable for high frequency operation and has been radically revised through the use of newer types of tubes.

This article was originally published in the August, 1941, issue of Aviation magazine, vol 40, no 8, pp 100, 102, 224.
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Re: FuG 7 o FuG VII

Messaggio: #37447 iw5elc
23/09/2020, 22:46

Qualcuno lo conosce? Vorrei riuscire a farlo funzionare
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Iw5elc Emanuele

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